lördag 17 mars 2018

Hasselskogen av Melissa Albert

Alice och hennes mamma har aldrig bott särskilt länge på någon plats. Alltid påväg. Alice vet egentligen inte varför det är så, det bara är. Så en dag kommer det ett brev att mormor dött. Mormor den berömda mystiska författaren som Alice aldrig har träffat. Då stannar mamma upp. Skaffar en lägenhet en plats, en skola. Nu behöver de inte röra sig mer. Mamma blir kär och gifter sig.

Alice tycker det är hemskt. Saknar det som varit när det bara var mamma och hon. Mystiska saker börja hända men Alice kan inte prata med mamma om det.

En dag när Alice kommer hem från skolan är mamma borta. En mystisk otäck lukt skvallra om att någon varit där. Mamma är spårlöst försvunnen. På Alice kudde ligger ett kuvert med en hälsning från mormors bok. Allt känns väldigt hotfullt. Någon har tagit mamma men vem? Alice behöver hjälp. I skolan har hon en enda vän, Finch han som berättat att han läst mormors bok. Fast mamma sagt till henne att inte prata med fans.

Mystiska varelse närmar sig och Finch känner igen de från mormors bok. Han återberättar några av sagorna för Alice. Undrar om hon kanske är döpt efter Alice tre gånger. Men hon vet inte. Hon vet inget alls. De måste hitta mormors hem i Hasselskogen och se om det finns några ledtrådar där. För Alice måste hitta sin mamma något annat är inte ens att tänka på.

Innan jag läste boken hade jag sett den här och där på sociala medier. Jag kände mig lite tveksam till boken. Oj så fel jag hade. Magisk uppslukande läsning! Jag blev verkligen helt fast behövde läsa mer och mer och få veta hur det skulle gå för Alice och Finch. Gillar verkligen det oväntade slutet.

/Paula som älskar böcker om magiska böcker


Hasselskogen
Författare: Melissa Albert
Förlag: Modernista (2018)
ISBN: 9789177811749
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar