lördag 23 september 2017

Flora Banks förlorade minne av Emily Barr

Flora sjutton år har sina arma täckta av anteckningar. Detta för att minnas. Hon lider av minnesförlust efter en hjärntumör. Detta sedan hon var tio år, innan dess minns hon allt. Men efteråt minns hon bara saker i ungefär tre timmar.

Allt är på väg att ändras när Flora finns sig vara på en fest. Det är hennes enda och bästa vän Pages pojkvän som ska åka bort, det är en hej då fest. Men kvällens slutar på stansen där Drake kysser Flora och att Flora nästa dag minns. Hon minns att han kysste henne, hon minns kyssen! Det måste betyda något. Något bra och viktigt. 

Samtidigt håller Floras föräldrar på att packa för att resa till Frankrike till Floras storebror Jacob, han som familjen inte har någon kontakt med. Men nu är Jacob plötsligt väldigt sjuk. Flora ska inte följa med utan Page ska ta hand om henne. Bara det att Page hatar henne just nu eftersom hon kysste Drake. 

Plötsligt är Flora och hennes korta minne ensamma hemma för att ta hand om sig själv. Hon minns och fundera på kyssen. Hon börjar mejla med Drake, han som åkt ända bort till Svalbard. När han skriver det vore annorlunda om du var här ... ja då åker hon. Överbeskyddande mamma är långt borta. Men klarar hon det själv? 

Första halvan av boken ställer jag mig rätt tveksam till men andra halvan tokgillar jag. En fortsättning hade jag gärna läst. Detta att saker och ting inte är som en tro det är en bra grej i böcker tycker jag. 

/Paula


Flora Banks förlorade minne
Författare: Emily Barr
Förlag: Alfabeta (2017)
ISBN: 9789150119169
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar