torsdag 15 juni 2017

Idag är allt av Nicola Yoon

Natasha lämnar hemmet för ett sista försök - än har inte hoppet dött. Hon och hennes familj kommer från Jamaica och lever som papperslösa i New York men nu är dagen kommen innan 22 kväll ska de lämna landet. Annars ...

Daniel klär samma morgon på sig kostym, röd slipps och lovar mamma att klippa av sig hästsvansen innan intervjun. Den första intervjun som kan ta honom in på Yale. Han vill inte men mamma och pappa har bestämt att han ska gå där och att han ska bli läkare och gifta sig med en koreansk tjej. Intervjun innebär att Daniel är ledig från skolan en dag som han bortsett från intervjun och frisören bara tänker låta honom föra honom vart han vill.

Dagen för honom mot Natasha hon med ett stort afro och ännu större rosa hörlurar. Hon fängslar honom inte så att han följer efter henne. Det bara råkar vara så att de ska åt samma håll. Natasha hon vill först inte släppa in Daniel. Hon vet att det är hennes sista dag i USA, dagen som innebär möten och väntan på advokat. Men Daniel ger sig inte och tiden där emellan - ja kärlek uppstår. 

Världar krockar och vävs samman. Det är romantiskt, rosa skimrande samtidigt som det är hopplöst och gråtit. Daniel och Natasha följs var och en för sig i egna kapitel. Men det är också sidohistorier, en vakt, pappor, en bror, en tunnelbanechafför, advokatens sekreterare. Folk runt omkring vars historier blir eller redan är endel av Natasha och Daniels var de är och hur det blev blir så. 

Idag är allt är boken som på sista sidan får mig att ge ifrån mig ett litet glädje tjut och tårar. Som jag tycker om denna bok. Jag gillade Nicola Yoons Ingenting och allting men Idag är allt den nästintill älskar jag! Böcker om möten och hur de påverkar person och livet - min bästa sorts böcker. 

/Paula 


Idag är allt
Författare: Nicola Yoon
Förlag: Bonnier Carlsen (2017)
ISBN: 9789163893261
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar