tisdag 21 mars 2017

Wink, Poppy, Midnight av April Genevieve Tucholke

Efter det att mamma och storebror flyttat till Frankrike bestämmer pappa att han och Midnight ska flytta ut på landet. Tre kilometer från stan. Midnight är rätt nöjd över detta, han ser det som ett sätt att komma bort från Poppy. Poppy som smyger in i hans rum på kvällarna. Hon som leker med honom. Hon han varit så galet kär i. Men nu behöver bryta med.

Mitt emot det nya huset där bor Wink, rödhåriga Wink med massor av syskon. En försvunnen pappa och en mamma som spår i te och kort. Wink älskar berättelser, att läsa högt för syskonen och att hitta på själv. Hon börjar berätta för Midnight ...

Poppy inte håller hon sig borta heller. Poppy får alltid som hon vill det ser hon till, elak som få och  med en vilja av stål. Det enda hon inte fått det är Leaf, Winks storebror han som sett henne för vad hon är. Vacker på utsidan men ful inuti.

Inte mycket är vad det verkar vara. Vem är hjälte? Vem är skurk?  Vem är lögnaren? I denna berättelse? Jag gillar berättelser som jag inte vet vart de kommer föra mig. Ibland känner jag mig säkert men så är det säkert. Så tar berättelsen en ny vändning. Gillar att få läsa från alla tre perspektiven och att det kommer lite åt gången.

Wink, Poppy, Midnight fängslande och lurig med ett otroligt vackert omslaget.

/Paula



Wink, Poppy, Midnight 
Författare: April Genevieve Tucholke
Förlag: Bonnier Carlsen (2017)
ISBN: 9789163893766
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar