fredag 3 mars 2017

Om jag försvann av Meg Rosoff

Mila och hennes pappa ska under påsklovet åka från London till USA och hälsa på pappans bästa barndomsvän. Men dagen innan de ska åka ringer Matthews fru och berättar att han är försvunnen. Hemma har han lämnat kvar hund, fru och ett litet barn. Det blir bestämt att Mila och pappa ska åka i alla fall. Kanske kan de hjälpa till att leta?

Mila är tolv år, enda barnet. Pappa är översätter och mamma violinist. Det finns en bästa vän det varit lite struligt med senaste året. Det gör ont men Mila gillar också att vara själv och se alla detaljer. Att ta in allt. Ibland tänker hon att hennes riktiga pappa är Hercule Poirot.

I USA blir det mycket tid ensam med pappa. Förvirrade älskade pappa. Det är mycket tankar på vuxenvärlden, hur någon kan välja att lämna en familj och bara försvinna. Så ska det väl inte vara heller? Att vara tolv år och stensäker på att föräldrar alltid tala sanning och inte har några hemligheter. Men det där med ärlighet? Är det alltid det bästa?

Om jag försvann fängslar mig! Jag gillar Mila så mycket. Tänker att hennes sätt att se alla detaljer och känna allas känslor gör henne högkänslig precis som mig. Det blir svårt att börja i en ny bok efter att ha fått tillbringa en dag i Meg Rosoffs värld.

/Paula som tycker Om jag försvann är Meg Rosoffs bästa bok!


Om jag försvann
Författare: Meg Rosoff
Förlag: Gilla böcker (2017)
ISBN: 9789188279378
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar