lördag 11 februari 2017

Pojken i randig pyjamas av John Boyne


Jag har läst en bok jag länge varit rädd för att läsa. Rädd för att jag sett slutet på filmen men inte mer. Nu hamnade boken på listan över de mest utlånade böckerna på bibblan. De som ska vara med på bokträffs läslista. Det fanns alltså inte längre något annat val för mig än att läsa.

Jag tycker om jag tycker så mycket om. Nioåriga Bruno och hans familj flyttar från sitt hus i Berlin. De flyttar till ett öde hus, en plats där det inte finns några andra barn att leka med. Och allt detta eftersom pappa är en så bra militär. Så bra att Hitler hittat en smickrande postering för honom. Familjen ska givetvis följa med.

I huset utanför stängslet till Auschwitz bor Bruno, storasyster det hopplösa fallet och mamma som inte längre är glad. Bruno går på upptäcktsfärd för det gör han när han har tråkigt. Han blir bekant och vän med pojken Shmuel på han i randig pyjamas på andra sidan stängslet ... Början på slutet ...

Pojken i randig pyjamas är verkligen en bok som känns. En modern klassiker.

/Paula


Pojken i randig pyjamas : en sorts saga
Författare: John Boyne
Förlag: B Wahlström (2010)
ISBN: 9789132159220
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar