söndag 29 januari 2017

Om jag får stanna av Kajsa Gordan

Ilona och Stella har gått i samma klass sedan förskoleklassen, nu går de i sexan och är fortfarande bästa vänner. I Om jag får stanna får läsaren följa de i varannat kapitel.

Ilona som bor på ett kloster tillsammans med sin familj. Ilona och lillebror får lämna klostret på dagarna och åka till skolan, spela fotboll gå på kulturskolan ha kompisar och vanliga liv. Men mamma och pappa får inte lämna klostret. Om de gör det kan de bli tagna av polisen och hela familjen kan bli skickad tillbaka till hemlandet.

Stella försöker att inte tänka på vad som skulle hända om Ilona inte fick vara kvar i Sverige. Det går liksom inte att tänka något så hemskt. Hemma finns Stellas storebror, hans som skulle gå i nian men som inte ha gått till skolan på två år. Hemmasittare kallas de visst. Stella är så arg på storebror han som tar all plats, varför kan han inte bara vara vanlig. Storebror får hjälp av en tjej som heter Ia, kanske har hon också en idé som kan hjälpa Ilona och hennes familj?

Också kattungar, snälla nunor och lite kärlek.

Om jag får stanna är en bok som ger läsaren nya perspektiv. Hur är det att leva med rädslan att skickas tillbaka till ett land man inte känner där en inte får gå i skolan eller kan språket. Hemmasittare, tonåringar och barn som inte går i skolan hör man lite mer om hela tiden men det är en osynlig grupp. Hur påverkas syskon runt omkring. Jag blir sugen på att läsa boken tillsammans med en av mina bokklubbar på bibblan.

/Paula


Om jag får stanna
Författare: Kajsa Gordan
Förlag: Rabén & Sjögren (2017)
ISBN: 9789129703245
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar