måndag 16 januari 2017

Astrid Lindgren av Agnes-Margrethe Bjorvand & ill. Lisa Aisato

Astrid Lindgren alltså. Rätt ofta tänker jag att jag är trött på henne. Trött på allt hänvisande till Astrid Lindgren hit och dit. Böcker som inte är skrivna för barn av dag. Böcker som handlar om en annan tid. Bra böcker men det finns så mycket andra böcker. Så många väldigt bra författare som skriver för dagens barn. Säger inte att vi ska glömma bort Astrid Lindgren bara att barnböcker är så väldigt väldigt väldigt mycket mer.

Så läste jag denna bok. Och ... ja jag blev påmind om en annan Astrid Lidgren. Hon som hyllar fantasin, berättelsen och leken. Hon som var redaktör och såg till så barn fick läsa bra böcker. Hon som blev översatt till massor massor av språk. Hon som fick andra länder att prata om svenska barnböcker. Hon som gav svenska barnböcker en plats i världen. Astrid Lindgren som gör att nästan alla vuxna kan i alla fall en barnboksförfattare och några karaktär/böcker. Det är ju helt fantastiskt!

Att jag tycker vuxna runt omkring barn borde kunna fler barnboksförfattare det är ju inte Astrid Lindgrens fel. I Agnes-Margrethe Bjorvands bok om Astrid Lindgren presenteras Astrid Lindgrens liv på olika uppslag utifrån viktiga ord och händelser. Enkelt och konkret. Boken går att läsa från pärm till pärm eller bara en sida då och en då. Allt komplettares med de mest underbara illustrationerna av Lisa Aisato.

Väldigt glad för denna påminnelse om Astrid Lindgren och storheten i vad hon gjort för svenska barnböcker både i Sverige och i världen.

Givetvis finns det i min tygkassesamling en tygkasse med Astrid Lindgren på. Kanske är det dags för den i vår?

/Paula som har Madicken som Astrid Lindgren favorit


Astrid Lindgren
Författare: Agnes-Margrethe Bjorvand
Förlag: Modernista (2016)
ISBN: 9789177010906
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar