måndag 17 oktober 2016

Gissa, önska, hoppas Augustpris nomineringar






 

Om en vecka vet man vilka sex böcker som är nominerade till Augustpriset 2016 i kategorin Barn- och ungdom. 148 titlar är inskickade av förlag, titlar en jury har läst och gissningsvis just nu funderar klurar fram och tillbaka vilka ska det bli. Vilka sex ska vi nominera?

Själv önskar, gissa och hoppas jag på böckerna ni ser här över. Jag hoppas och håller som vanligt tummarna hårt för att en eller flera mellanåldersböcker ska bli nominerade. Gärna Brorsan är kung och/eller Du är inte ensam stargirl.
Några bilderböcker kommer definitivt bli nominerade jag håller tummarna för Halsen rapar Hjärtat slår och Idag vet jag inte vem jag är.

Men det är ju så att i år är för mig ungdomsböckernas år (barnbokskatalogen/ungdomsbokskatalogen ni vet) så många bra ungdomsböcker i år. Alltid någon ungdomsboks nominerad också. Förra året gick priset till ungdomsboken När hundarna kommer. Så i år borde priset kanske inte gå till en ungdomsbok men om det ändå gör det så hoppas jag på Stanna, Ormbunkslandet, Tio över ett, Vattnet drar eller Du, Bara.

Mest hoppas och önskar jag att Du, Bara blir nominerad.

Som årets skräll hoppas jag på att Moa-Lina Olbers Croalls bok i Mitt namn en bok om att vara trans blir nominerad som årets faktabok och inte som årets barn- och ungdomsbok.

Om en vecka vet vi! Jag längtar som en tok tills dess.

/Paula


3 kommentarer:

  1. Just Du, bara var också mitt tips. Verkligt fin roman!

    SvaraRadera
  2. Gillar omslaget på "Idag vet jag inte vem jag är"!

    SvaraRadera