torsdag 8 september 2016

Du är inte ensam Stargirl av Moa Eriksson Sandberg & Eva Susso

Blondie12ar@hotmail.com efterlyser en mejlvän som också går i sexan och inte är lättchockad. Stargirl svarar på mejlet. Detta är början på en ny vänskap. En vänskap som sker via mejl. I mejl de bestämmer sig för att vara helt ärliga mot varandra, inga hemlisar. Men de vet inte förnamn eller stad och har inte sett hur den andra ser ut.

Blondie är nyinflyttad på landet, förut massor av vänner nu i nya skolan mobbad och ensam. En storebror som tar all plats och föräldrar som inte riktigt hör. Drömmar om skådespeleri.

Stargirl tillhör populära tjejgänget i skolan, men hon känner det inte är som det varit. Pappa och mamma bråkar mest hela tiden. Hon har börjat få otäcka tvångstankar som hon skriver om till Blondie.

Favoritcitat:
s. 108 "Dom som säger att jag är modig har fel för egentligen är jag bara mig själv."

s.186 "Om du tycker att mitt liv är som en skräckfilm, så tycker jag ditt liv är som en high school-film."

Ärlighet och peppande utbyts. Att någon kan bli så viktig för dig utan att du ens vet ett förnamn. Vänskap utan det yttre. Du är inte ensam Stargirl en ny ny Sandor slash Ida fast denna gång för mellanåldern. Det är en berättelser som överraskar, visar upp styrkan och modet som kan finnas hos en tolvåring.

Nu jobbar jag ju inte i skolan längre men om jag gjorde skulle jag tipsa alla lärare i femman och sexan att läsa denna boken högt. Det finns så mycket att prata om, att våga, säga nej, familjer, syskon, föräldrar, genus, vardag, vänner, kärlek ...

/Paula som är väldigt nyfiken på vad den faktiska målgruppen kommer tycka om boken


Du är inte ensam Stargirl
Författare: Moa Eriksson Sandberg & Eva Susso
Förlag: Lilla Piratförlaget (2016)
ISBN: 9789187707452
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Åh, håller med! Gillade denna, men är väldigt nyfiken på vad målgruppen tycker.. Hade varit kul att ha som cirkel eller högläsning men aldrig haft sånt så osäker på om det fungerar.. (sorry att jag kommenterar massor så här i efterhand haha, inte varit inne på bloggar jag följer på evigheter!) /Alekzandra @bookupied

    SvaraRadera
  2. Har de gjort en tvåa? Det hade varit roligt isf! /schleichdjuren

    SvaraRadera