onsdag 3 augusti 2016

Dödssynden av Harper Lee

Den där boken som de läser i alla amerikanska high school filmer To kill a mockingbird. Den som Charlie i Wallflower läser dubbla gånger. Den där boken som alla pratar om och hyllar om och om igen. Den boken har stått oläst i min bokhylla i så väldigt många år. En semester med Storytell och vips lyssnade jag på boken.

Jag gillar berättelsen om Scout och hennes värld. Den amerikanska södern med dess orättvisor. Barndomen, syskon, avsaknads av mamma. Avokat pappa som försvarar en svart man som är anklagad för våldtäkt på en vit kvinna. Vem ljuger och var finns rättvisan?

Jag gillar absolut. Men jag tycker nog allt att den är lite långsam. I mitt fall gjorde den sig bättre som ljudbok i sällskap med pyssel och målandes pinnstolar.

/Paula


Dödssynden
Författare: Harper Lee
Förlag: Bonnier (2004)
ISBN: 9100100781
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar