måndag 1 augusti 2016

100 hemskaste av Helena Dahlgren

"Ibland - rätt så ofta, ändå - är en bok så mycket mer än en bok. Läsningen, liksom livet, tar ibland en sjuhelvetes u-sväng." Detta skriver Helena Dahlgren på sidan 13 i sin bok 100 hemskaste, jag ligger i hängmattan hemma hos mamma och pappa. Min bästa läsplats. Känner att det är en bok där hundöron inte räcker till - jag måste resa mig upp gå in och hämta en penna omedelbart.

100 hemskaste är en lista i bokform. En lita med 100 läskiga tips, böcker, film, teveserie och musik. Det är strålande, läskigt och fantastiskt. Hundöronen och överstryckningarna är många. Nu är det ju så att jag är väldigt lätt skrämd och egentligen inte alls gillar skräck. Men jag gillar Helena Dahlgren och blev väldig nyfiken på boken.

Tänkte jag läser på dagen i ljuset så jag kan sova utan mardrömmar. Men överraskande nog har jag läst och sett oväntat mycket av det som finns med på listan. Och det som jag älskar med boken är att det är en berättelse om ett läsande liv. Om en läsare och hur böcker, film och teveserier påverkar, fängslar och suger in en.

Punkt 82 är den jag finner mest igenkänning i. Telefonen. Varför varför ringer folk. Instämmer helt med att telefonen är inget otäckt så länge det är vänner och familj. Men telefon och främlingar, nej tack inte om jag kan undvika det. Mejl alltså mejl och sms så bra grej!

Språket, jag älskar Helena Dahlgrens språk och hennes små kommentarer direkt till läsaren!

100 hemskaste är en bokvän att återkomma till upprepade gånger. En bok att ge bort till läsare i din närhet. Att ge bort till ickeläsare och filmfantaster. En bok som borde användas i undervisning, litteraturhistoria och filmvetenskap. För blivande lärare och bibliotekarie - för alla!

"Jag tänker undvika frasen en text jag önskar jag själv hade skrivit på 100-listan, mest för jag då skulle vara frestad att använda den hela tiden." (s. 130). Lite så är det med 100-listan för mig, eller kanske inte ändå snarare väcker 100-listan något hos mig en vilja att göra en egen kanske. Min 100 lista skulle inte innehålla skräck. Undrar vad temat för min 100 lista skulle vara?

/Paula boknörden


100 hemskaste
Författare: Helena Dahlgren
Förlag: Modernista (2016)
ISBN: 9789176459867
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar