tisdag 26 juli 2016

Dagarnas skum av Boris Vian

För några månader sedan såg jag filmen Dagarnas skum, blev helt fängslad av den. Alla detaljer, karaktärer och kärleksberättelsen. Kände att detta är en bok jag måste läsa! En bok jag vill vika hundöron i. Men boken fanns inte att köpa så jag efterlyste den på Facebook. Tänkte att någon av alla mina boknördiga vänner och bekanta borde ha den i sin bokhylla och ville göra ett byta. Visst var det så - tack Boktjuven!!

Dagarnas skum i bokform alltså. Lika ljuvligt fylld med knasiga, konstiga och oväntade detaljer som filmen. I mitt fall bra att jag sett filmen innan jag läste boken. Inte alls säkert på att jag fattat något eller hängt med i alla svängar.

Lägenheten som krymper eller ändra form beroende på mående eller dans. Möss som hjälper till att laga mat. Människor som åldras år på bara några dagar. Besatthet. Kärlek. Å så det sorgliga när näckrosen börja växa i hennes lunga. Det sorgliga. Jag gillar! Men kanske gillar jag faktiskt filmen mer men det har nog en del med Audrey Tautou att göra. Och ja alla de där fantastiska detaljerna.

/Paula


Dagarnas skum
Författare: Boris Vian
Förlag: MånPocket (1963/1986)
ISBN: 9176422771
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar