lördag 9 augusti 2014

Hur jag blev en muminnörd ...


Det var inte på någon som helst självklarhet att jag skulle bli en muminnörd med tatuerad Lilla My på armen. Inte det minsta. Uppvuxen som jag är utan mumintroll. Men så hamnade jag på lärarutbildning och en kurs med barnlitteratur på Göteborgs universitet. En uppgift var att utgå från novellen Vårvisan och vips så var jag var fast, det vackra språket, berättelsen och de små underbara illustrationerna. Jag förstod äntligen det där med mumintroll <3 Det var för övrigt på samma kurs jag förstod att det var bibliotekarie och inte lärare jag skulle bli. Böcker i första hand, barn i andra.

Jag började läsa, samla och älska böckerna.  Under mitt tredje år som skolbibliotekarie hade jag ett ett extra jobb, en kurs på Linneuniversitet om skolbibliotek. För den lönen tycke jag jag kunde på köpa en sådan där fin men på tok för dyr mugg, min första Muminmugg <3 passande nog var det muggen som heter kärlek. Vips så var jag även fast i det härliga muminmuggträsket.

För några år sedan (kanske fyra) så fanns det adventskalenderar med så fina muminfigurer i och nästa år igen men nu inte riktigt med samma figurer (de flesta men inte alla). Så har det fortsatt och ja nu är det inte december utan en adventskalender med mumintroll.

En jul för inte särskilt många år sedan alls så önskade jag mig muminhuset (ni vet detta) i julklapp av mina föräldrar. Till min lycka så fick jag det! Men lillasyster har berättat att hon fick förklarar för föräldrarna att jag på riktigt ville ha muminhuset. Jag drömmer om runda hus och tornrum.

När jag förra sommaren äntligen samlat mod till mig att tatuera in det där ordvampyrsbettet ja då kändes det som att det också måste läggas till en liten lilla My. Den där lilla My hon som gör saker kompletta.

Att i år detta Tove100 år jobba som barnbibliotekarie är fantastiskt. Just nu bokutställning. Men också och ännu mer planering inför höstlovet då ska vi fira i dagarna fem. Med muminpyssel, sagostunder, högläsning och allt vi kan tänkas hitta på.

/den prickiga muminnörden


8 kommentarer:

  1. Kärleksmuggen är fantastiskt fin! :D På mina tedbjudningar jag hade förr med muminmuggar som självklara muggen, var det alltid den som blev tagen först! ^^

    SvaraRadera
  2. Härligt :)
    Kan du inte visa din tatuering? Min barndomsväninna har också en lilla My tatuerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att du vill se tatueringen :) du hittar den här http://prickigapaula.blogspot.se/2013/07/mitt-ordvampyrbett.html

      Radera
    2. Harry Potter OCH Lilla My, oj wow!

      Radera
    3. det gömmer sig också ett ordvampyrsbett i tatueringen. om ni inte läst ordvampyren så gör det!

      Radera
  3. Tur att mina söner har en farmor, annars skulle de vara utan muminmuggar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. verkligen tur! utan muminmuggar går det inte ju :)

      Radera